Na het openen van het derde zegel verschijnt de ruiter op het zwarte paard met de weegschaal in zijn hand. De ruiter op het zwarte paard is Ninurta-Saturnus. De weegschaal is het symbool van Saturnus. In het sterrenbeeld Weegschaal, waar de zomer in de winter en de dag in de nacht overgaat, staat Saturnus verhoogd (Schult, p.116). Zwart is in de Sumerisch-Babylonische cultuur de kleur van Ninurta-Saturnus en het zuiden. Van de vier elementen hoort het aarde element bij het zuiden, en de wereld van het minerale en het dode.

Ruiter op zwart paard met weegschaal verschijnt bij openen van het derde zegel,14de eeuw, Apocalypse, La Teinture de Louis d’Anjou, Editions du Patrimone, Centre des Monuments Nationaux, 2015, Paris, www.monuments-nationaux.fr

Afwegende gerechtigheid, maat houden, en zelfbeperking zijn eigenschappen van Saturnus. Saturnus brengt ook inperking, het schaarser worden en dood door hongersnood over de mensen (Schult, p.116). In het zuiden staat de zon op het middaguur. Dan is de mens door het felle zonlicht volledig afgeschermd van het sterrenlicht van  de geestwereld. Hij gaat volledig op in de duisternis van de aarde.

In dit beeld klinkt de derde, Egyptisch-Babylonische, cultuurperiode door, waarin de wetenschap opbloeit en door gebruik van maat en getal de natuurwetten worden ontdekt. In het Zegeltijdperk komt dit naar buiten als de mens die de wereld tot een marktplaats maakt. Daalde bij de eerste ruiter het geestelijke af en zagen we bij de tweede ruiter de ziel van de mens handelen, bij de derde ruiter verdwijnt elke kleur en zijn alleen de materiële verhoudingen nog maatgevend. Het materiële gewin wordt de maatstaf van alle handelingen. De inspiraties van de tegenkracht Ahriman bepalen de hele samenleving. Was bij de ruiter op het rode paard nog het door Lucifer ingegeven menselijke begeren dominant, bij de ruiter op het zwarte paard voegt zich het koele berekenende verstand, de onbezielde slimheid, waardoor de duisternis wordt opgeroepen. Bij de derde ruiter vertoont zich ook de wereldmacht van de gerechtigheid, geleid door het christendom (Steiner, GA 8, p.121).