Blog Uitleg tekstfragment 43 (Openbaring 16: 4-7)

8 februari 2019 | Blog, Uitleg tekst-fragmenten | 0 Reacties

De derde schaal wordt uitgegoten in de rivieren en fonteinen, die het persoonlijke innerlijke leven symboliseren, de menselijke ziel (het astrale lichaam). In plaats van het nastreven van het leven van de heiligen en hun hoge morele idealen, vervalt de levensbron voor de mensen die onder het teken van het beest eigen roem en macht nastreven. Zij moeten hun eigen bloed drinken.

Schult (p.268) geeft hieraan de volgende duiding. Zoals het vaste land dooraderd en belevendigd wordt door waterbronnen en rivieren, zo vormen zij een beeld voor het zielsmatige driftleven, het astrale lichaam en de astrale wereld. Als de heldere stromen van het innerlijke leven in rood bloed worden veranderd, doodt de bloedgebonden hartstocht al het hoger streven. De lust laat alle geestelijke krachten sterven. Zo tuimelt deze mens van begeerte in genot en in het genot brandt hij van begeerte. De driftmatige mens vermoordt tenslotte heiligen en profeten en het bloed van de vermoorden komt wrekend over hem. Zo ontstaat karma. Heiligen en profeten roepen deze mens op tot bekering en loutering van het innerlijke driftleven door gebed en meditatie. Dat is waartoe het altaar in het heilige van de tempel oproept. De engel roept tot de oordelende God: ‘Rechtvaardig bent u, die is, en die was’. Weggelaten is ‘en die komt’, opnieuw als teken dat na het klinken van de zevende bazuin de toekomst tegenwoordig is geworden.

Uitgieten eerste drie toornschalen die de natuur betreffen, Bamberg Apocalypse, 1000-1020.

Vergelijking met de eerdere fragmenten op de derde straal van de spiraal laat bij de derde bazuin zien hoe een ster uit de hemel op een derde van de rivieren en de waterbronnen valt en deze wateren bitter maakt waarna dit leidt tot het doden van de mens die hiervan drinkt. En bij het openen van het derde zegel verscheen de ruiter op het zwarte paard met de weegschaal in zijn hand. We treffen hier aan hoe wat begon als handeldrijven en zaken doen, leidde tot de begeerte van bezit ten koste van anderen en tenslotte tot het najagen van de driftmatige verlangens tegen elke prijs.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.