Blog Uitleg tekstfragment 56 (Openbaring 22: 6 – 21)

3 maart 2019 | Blog, Uitleg tekst-fragmenten | 0 Reacties

Dan wordt de Apocalypse afgesloten met een nawoord, waarin meerdere stemmen afwisselend klinken, de engel die Johannes leidde bij het uitgieten van de toornschalen, de Christus, de Heilige Geest en Johannes. Er is nu geen visioen meer.

Christus roept: Zie, ik kom spoedig! Zalig wie de profetische woorden van dit boek bewaart! Deze zaligspreking weerspiegelt de eerste zaligspreking uit Op.1:3: Zalig de lezer en toehoorder van de woorden van deze profetie, die bewaren wat daarin is geschreven! Tot drie keer toe roept Christus in deze epiloog ‘Ik kom spoedig!’ Aan het begin, in het midden en bij het slot. Ten onrechte is vaak gezegd dat deze roep betekent dat het wereldeinde voor de deur staat. Het duidt erop dat de tijd transparant wordt voor de eeuwigheid (Schult, p.354). Alles wat in de toekomst geschiedt, wordt nu al voorbereid. In Gods eeuwigheid is het worden van de mens in de tijd slechts een ogenblik. Origenes karakteriseert het koninkrijk van God als de gelijktijdige aanschouwing van alle voorbijgegane en toekomstige eonen. Vanuit dit eeuwig nu wil de Apocalypse begrepen worden. De kleine en grote tijdenronden van de Apocalypse laten zich op ieder tijdperk toepassen.

 

God in majesty, York Minster, east window, 11de eeuw, https://vidimus.org/issues/issue-06/panel-of-the-month/

In het middendeel van de epiloog spreken Christus, als goddelijk Ik in de kosmos en de mensheid, de Sophia als de zuivere geestziel van het al en de mensheid, en Johannes als de lichamelijk geïncarneerde mens. Christus-Sophia-Johannes staan hier symbolisch voor geest, ziel en lichaam, het beeld van de mens dat alle sferen doordringt (Schult, p.355).

De oproep van Christus om dit boek niet te verzegelen, zoals dat in alle antieke mysteriën juist voorgeschreven was, is revolutionair. Het tot dan toe verborgene moet nu juist openbaar worden! Dit is de grote omwenteling die komt omdat de tijd van de beslissing nabij is. Christus dwingt niet, ieder kan doorgaan met wat hij of zij doet, het gaat om de vrije zelf bestemming. Maar de scheiding is vanaf dit moment aanwezig.

Dan volgt een gebruikelijke bezweringsformule van Johannes om de inhoud van het boek te beschermen door iedereen af te schrikken die er iets aan zou willen veranderen.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.